lördag 20 juni 2015

Plantering och det växer till sig!

Denna säsong tänker jag satsa på marktäckare i trädgården och har så smått börjat plantera silverarv i en av rabatterna. Funderar på hur många plantor jag behöver och om jag kommer att bli nöjd med den. Jag skulle helst av allt inte vilja att den blommar. Fast å andra sidan går den ju faktiskt att tukta - ja, vi får se.

I en annan liten rabatt har jag planterat kattfot. Vi får se hur den trivs! Den kommer att stå i full sol men fortsätter det här regniga vädret, ruttnar den väl bort. Fuktiga vintrar är ju heller inte bra och det har vi gott om här i söder.

 Jag har också passat på att plantera in litet stäppsalvia 'Caradonna' bland mina 'Ostfriesland', dels för att få litet mera höjd men också att skärpa upp färgen litet. 'Caradonnan' är litet skarpare i kulören och stjälkarna är vackert mörka.

Sen måste jag för egen del dokumentera hur silverpäronet tar sig under säsongen. Här är det precis nyplanterat i april och...

exakt två månader efter, så ser den ut så här. Tyvärr hårt angripen av larver. Det verkar vara riktigt gott om larver i år, många av träden runt vår tomt är hårt angripna. Hasseln och lönnen verkar ha drabbats hårdast men även min bokhäck är tydligen mums för små larvmagar.

Samtidigt med silverpäronet planterades även korstörnet, en lång pinne och grannarna har väl fällt en och annan lustig kommentar om utseendet men vänta ni bara,

om några år kommer den här fula ankungen bli en vacker svan, eller jag menar, ett ståtligt träd!

7 kommentarer:

  1. Åh, vad jag beundrar din trädgårdsplanering, här sker det mesta av en slump...
    Inga enhetliga färger har jag heller, men jag gillar det ändå, och det är ju faktiskt huvudsaken!
    Tur att alla trädgårdar är olika!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Det växer och gror så fint hos dig!
    Tycker du inte om blommorna på silverarvet? Dom som är så söta, jag använder dom hela tiden i mina små buketter. Men det är en smaksak, jag har nog också lite idéer så där.
    Inte så mycket larver hos oss ännu.
    Kul med träden, att få se deras utveckling!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Så spännande med alla nya växter och nu verkar det ju vara toppenväder för växter med allt regn och inte för varmt!
    Så vackra de uppstammade träden är! Trist med silverpäronet och att larverna har hittat dit! Usch, så tråkigt när sådant händer!
    Önskar dej en skön fortsättning på helgen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Låter tråkigt med alla larv angrepp! Vi har klarat oss hittills, men i fjol blev en av mina klematisar helt uppäten! Har också planterat stäppsalvia, men sorten 'Ostfriesland' som du redan hade. Lycka till med de nya växterna!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt med dina nyplanteringar, självklart blir det fina svanar sen. Men larver, fy sjutton vad tråkigt. Min snöbollsbuske får alltid äckliga larver, jag försöker spreja och hålla efter, men igår fick jag klippa bort en massa. Tänker varje år flytta den till skuggigare läge för att se om det hjälper, i år ska det bli av.

    SvaraRadera
  6. Konstigt med larverna i år. En stockros är helt uppäten,bara skelettet återstår. Har aldrig hänt förut.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Massor av konstiga och fula larver och löss i år trotts att det är kallt och mycket regn, de brukar ju inte gilla det. Bara att ta till medel så blir de väck till slut. Jag blir så sugen på att plantera när jag läser ditt inlägg. Här är det annat på agendan just nu så jag får hålla mig i skinnet till nästa år.
    Ha det gott band dina fina växter
    Kram Meta

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja