tisdag 17 juni 2014

Stäppsalvian håller hov!

Jag tänkte ta er runt min rabatt som kom till förra året. Här är det stäppsalvian som dominerar, den lyser verkligen intensivt i min trädgård just nu. Jag har den på flera olika ställen.

 Precis där stäppsalvian tar slut tar bolltisteln vid. Stackars buskroslingen har inte en chans och måste flyttas, bolltisteln har blivit enorm.

 Hit flyttade jag också yttepyttesmå fröplantor av rudbeckian och de har tagit sig till den grad att jag redan har fått gräva upp flera stycken för att rädda rosentryn som växer där inne (syns knappt). Så det blir till att flytta dem och något lägre får komma till.

 I andra änden växer det en funkia vars bladverk passar bra till stäppsalvian...

och för att möta funkians färger så har jag planterat ett hakonegräs i andra änden (glömde fota den då den fortfarande är rätt liten).

Tidigt på våren finns här narcisser, som avlöses av allium och sedan kommer strandirisen.

Nu är vi på andra sidan av rabatten och där i mitten ser ni bolltisteln.


Stammarna som ni ser i rabatten är tre stycken klotkörsbär, alla tre kommer jättefint och kronorna har nog vuxit 10-15 cm i år. Jag ser gärna att de växer och frodas, för min tanke är att de ska växa ihop och då är det dags att förändra rabatten till det den ska bli. För när kronorna blir tillräckligt stora kommer det att bli mer skugga i rabatten och då ryker solälskarna.

3 kommentarer:

  1. Åh, så fint det har blivit! Så tät din stäppsalvia är! Jag har också en sådan, men min är mycket glesare...
    Visst är det så i en trädgård; man får flytta växter hela tiden, somliga växer mer och andra mindre!
    Men det ät ju också lite av charmen med en trädgård!
    Liiite orolig blir jag när jag ser din bolltistel. En sådan har jag ju satt i år, inte trodde jag att den skulle bli så stor!
    Men vi får väl se hur det går...
    Kram från mig!
    Monica

    SvaraRadera
  2. Så fint du har det! Du lyckas hålla isär dina blommor på ett fint sätt. I min rabatt är det bl.a. stjärnflockor och bolltistlar om vartannat i en salig blandning... :)
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  3. Vad fint! Min salvia är i kruka än så länge. Vet inte riktigt var jag vill ha den, så avvaktar.

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja