tisdag 14 juli 2015

Stäppsalvia!

Nu klipps de av, stäppsalvians blommor! Jag gör det för att jag ska få njuta av ytterligare ett flor. Knepet att få ett andra flor är att klippa i tid. När är då i rätt tid, jo de ser fortfarande fina ut och man tvekar litet inför klippet men man vet att nu är det dags - det svider litet men klipp, klipp.

Här finliras det inte, utan häcksaxen får göra jobbet. Till vänster i bild ser ni de nyfriserade stäppsalviorna. Jag brukar klippa litet rundat så att det ser litet snyggt ut också.

Humlorna och bina hängde envist kvar i de klippta blommorna. Fast nu har lavendeln börjat blomma så de får så snällt byta restaurang. Jag tror dock att stäppsalvian är något av en favorit.

Senare i veckan är det den här salvians tur, då har den gjort sitt men inom en månad tror jag det andra floret är på gång och det kommer att hålla sig långt in på hösten.

Hur gör du, klipper du?

11 kommentarer:

  1. Vilken snygg rabatt. Jag klippte förra året, men i år hade det inte kommit igång ordentligt innan vi åkte på semester, så jag lät det vara. Kanske är det försent när vi kommer hem, men jag kan ju ta daggkåpan i alla fall.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Ja, lika svårt varje gång, men, en bra trädgårdsmästare har ett kallt hjärta och en vass sekatör! Usch, jag har inte klippt något än...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Jo jag försöker men oftast för sent. Har lite svårt när de är så fina. I år är det så sent så jag tror jag hoppar det .
    Hinner nog inte få en gång till innan hösten tar vid
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Jag har en fin planta, men har aldrig klippt, men man kanske skulle göra det nu, när den är som vackrast! Men liiiite svårt känns det allt! Kanske gör jag ett försök! Så fin din lavendel är! Så himla vackert i din rabatt med det gröna och blåa!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Så fin rabatt! Jag har klippt ner daggkåpan. Även aklejornas och flocknävans frökapslar. Aklejorna tänkte jag sprida ut på landet.
    Daggkåpan brukar kunna blomma om. Tyvärr är den sällan lagom stor. Tar över mer och mer börjar jag tycka. Får se om den ska vara kvar eller ersättas av något annat så småningom.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Jag har planterat ner mina första i mur rabatten på midsommarafton...de blommar som bäst nu. Ja, hur ska jag då göra...får fundera på ditt tips. Det låter väldigt lockande med en blomning till!!
    Fina rabatter hos dig!
    Funderar vidare:)

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder! Den första med häcksaxen i förgrunden läckrast. Här är vi nog två veckor senare än hos dig så inget klippt ännu. Ibland blir det av och ibland inte. Problemet är ju att jag tycker de är snygga med fröställningar också. Mycket annat har dock blivit nerklippt denna vecka, nävor, backsippor, löjtnantshjärtan, bergenia osv.
    Sommarkram
    Anette

    SvaraRadera
  8. Nej, jag har inte klippt ner mina - än... Klipper du bara av själva blommorna, eller tar du hela plantan - det är lite svårt att se på bilden?
    Likadant med daggkåpan - bara blommorna?
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica! Jag klipper ca 5-10 cm under själva blomman beroende på storleken på plantan. Tänker inte så mycket på hur jag gör utan jag bara klipper med häcksaxen med rejäla tag. Ett par tre tag/planta. Aldrig hela plantan!
      När jag hade daggkåpor (den vanliga) klippte jag även dem med häcksaxen och riktigt rejält, även blad. Rundade till den så att den såg snygg ut, inga "spretblad" någonstans och den bryter ju nytt kanonfort. Daggkåpan kan man vara riktigt hård mot, prova dig fram! Klipp någon planta riktigt mycket och någon planta litet grann, så får du se skillnaden. Kram!

      Radera
    2. Tack för snabbt svar! Ska ut och klippa idag! Kram!

      Radera
  9. Jag tog mod till mig och klippte ner de få jag har tack vare tipset här från dig! Tack för inspirationen :)
    Så fantastisk vacker din rabatt är, måste göra något åt en av mina som jag är missnöjd med. Började faktiskt idag och grävde upp en del bolltistlar, återkommer om detta....
    Sommarkram till dig,
    Cathrine

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja