onsdag 24 september 2014

Höstfägring!


Nu börjar hösten göra sig märkbar i min trädgård men fortfarande finns det växter som skänker litet extra fägring.

Om ni kommer ihåg så klippte jag ner mina bolltistlar helt då de drabbades av mjöldagg. Den svarade då med ett andra flor som fortfarande sätter nya knoppar och blommar för fullt, dock är själva plantan mycket lägre än vid första floret.

Jätteverbenan fortsätter också att förgylla min trädgård. Den planterade jag 2012 och sen har den snällt frösått sig själv.


Igår hade vi ett fantastiskt fint väder med solsken hela dagen om än litet kallt. Idag började morgonen riktigt mörkt med regn. Jag hoppas på litet mer sol och sköna temperaturer för än finns det att göra! Planerar för fullt hur gräsmattan i bild ska förvandlas.

9 kommentarer:

  1. Det ser ju jättefint ut! Hoppas ni får lite mer soloch värme. där jag nu är är det varmt, var får du veta på lördag!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det ser ut med det vackra ljuset på dina bilder.Jätteverbenan den står högt på min vill ha lista.
    Önskar dig en bra mycket bättre dag än jag har här med regn
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Ser på din första bild, att du har ännu mer av den där färgkombinationen rostrött-lilablått, som jag gillar så mycket! Och så mycket annat, som blommar än! Ja, nu skiftar vädret från dag till dag, så nu får man ta vara på de fina dagarna!
    Jaså, du har fler planer för trädgården i år? Spännande...
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Vilken jättehärligt blomning i din trädgård fortfarande! Ja, en del har börjat blomma om efter regnet, men mycket torkade bort helt hos mej. Man kan bara hoppas på att de kommer tillbaks nästa sommar.
    Så fina dina bolltistlar är - humlorna älskar dem!
    Vackert med olika färger på bladverket också! Spännande med alla planer! Jag blir inspirerad när jag tittar in här! :)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Åååh, der kom mine høstfavoritter; Kjempeverbena og Hellenium vaiende i høstfargene. Aldeles nydelig!!

    SvaraRadera
  6. Tack, då ska vi se hur många gånger jag kommenterar idag!
    Den översta bilden är magisk, vilka färger, helt makalöst vackert med dessa mättade höstfärger!
    Sen tycker jag om jätteverbenan också. En gång hade jag en som övervintrade men det var länge sedan. Dom är så läckra.
    Undrar vad du ska hitta på på gräsmattan. Jag tror du ska ha en studsmatta, det skulle väl vara snyggt.....!!! Skojar!
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Hei! Disse bildene likte jeg veldig godt. Tidligere år har jeg klipt ned kuletistlene, men jeg har glemt det i år. Derfor ingen ny blomstring. Innmari dumt for de er så vakre. Kjempeverbenaen er definitivt en av mine hjerteblomster. De frøsår seg her også, men de har ikke blitt så kraftige som dine.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset om Garderners´ World! Jag brukar titta men ibland glömmer jag bort det.
    Vilken tur att jätteverbenan frösår sig, den är ju sååå snygg!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Oj, så vackert! Sista bilden gillade jag extra mycket! Jag har också jätteverbena som självsår sig men helt fel - mellan mina skifferplattor och gatstenen mitt i min "piazza. I rabatten däremot är den inte riktigt lika flitig. Så typiskt för det är min favoritblomma!

    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja