söndag 28 september 2014

Val av träd!

Foto: Linders plantskola
Det här med att välja träd är inte alltid så lätt när man som jag har liten trädgård och börjar tänka för mycket på höjd, vidd, läge m m. Ovan ser du bild på ett blodplommon i blom, ett träd jag har kikat litet på.

Foto: johnstowngardencentre.ie
Ett annat som ligger bra till hos mig är glanskörsbäret med sin fina stam, hade en i min förra trädgård.

Foto: rangedala-plantskola.se  
Vore det inte för att jag har två rönnar i min trädgård skulle jag nog kika litet extra på en sådan, t ex rosmarirönnen. Så ingen rönn alltså!

Foto: rangedala-plantskola.se
Ett korstörne vore väl inte heller fel om det inte blev ett så himla stort träd. oerhört vackert tycker jag.

Så kan inte du hjälpa mig! Kom med förslag på någon favorit du har! 
Den ska klara av att stå i sol, inte bli högre än 5-7 m, ha något vackert att vila ögonen på t ex blomning, bladform/färg eller vacker stam.

8 kommentarer:

  1. Jag har funderat på en pärlrönn, Men du har ju redan flera. Jag kikar på ännu mindre träd till min koloni.
    Hoppas du hittar nåt du blir nöjd med.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Hmm, glanskörsbäret är en av favoriterna. Annars är jag väldigt förtjust i lönnar och de finns ju numera i mindre storlekar.
    Eller varför inte en praktmagnolia? Eller ett rosenmandelträd, de är jättesöta!
    Kanske ett paradisäppleträd, de har fantastiska blommor på våren och frukter man kan göra en jättegod gelé av på hösten! Det röstar jag på!
    Nog med förslag.
    Lycka till, hoppas att du berättar vad det blev?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Det är svårt att välja träd eftersom en del blir så höga.
    Men ett glanskörsbär skulle jag med kunna tänka mej men högst på min lista är en Blomsterkornell (räknas kanske som buske).
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Oj, det är så svårt! Jag har samma problem själv och åren går och trädet borde ha varit planterat i går för att hinna växa det som man ändå vill.... Min favorit är också glanskörsbär för stammens skull. De träd som jag har funderat på och som har fin stam är kopparlönn, strimlönn och näverhägg. Eller en katsura?

    Lycka till och jag är väldigt nyfiken på vad du kommer att välja! :)
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  5. Här sätter du "huvudet på spiken"! Jag sneglar också lite efter träd numera, eftersom mitt jättebigarråträd tagit ner och det blev så tomt efter det! Funderar också på träd som är lite mindre, utan frukter...! Tack för tipsen här!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Det är inte lätt...flera fina exemplar du visar. Glaskörsbär skulle nog jag välja....säkert för att jag vill ha ett själv;)
    Lycka till med ditt val!

    SvaraRadera
  7. Det är inte lätt det där med träd. Jag gillar ju också rönnar och korstörne som ju blir stora med tiden. Men ett silverpäron som inte är ympat tycker jag också är jättevackert. Eller kanske en häggmispel.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  8. Ja, det är inte lätt att välja, de snygga blir ofta stora med tiden. Men det struntar jag i, jag vill ha många träd ändå. Mitt senaste köp var himalajabjörkar. Tre! De´ du! Katsura skulle jag också vilja ha. Rönnsumak är också snyggt men rotskotten är ju helt hopplösa. Inte lätt.
    Lycka till med valet!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja