fredag 15 augusti 2014

Entré och rabatter!

Ja, nu har snart ett år gått i min trädgård och jag började att blogga! I september förra året tog jag den första månadsbilden och skrev det första inlägget.
Rabatten till höger kom också till förra året och den tycks aldrig bli riktigt färdig. Precis när jag tycker att nu så, börjar det likna något, så kommer jag på nya idéer.
Jag är jättenöjd med hur allt har tagit sig (vissa växter har vuxit alldeles för bra till och med) men kulören nu på sensommaren vill jag förändra, den ska bli litet varmare i tonen.

Hostan växer på alldeles för bra och jag måste (tyvärr) ta och gräva upp den och dela. Nu börjar det bli alldeles för trångt och jag kan tänka mig hur det blir nästa säsong om jag inte gör något.

Gången som lades i sommar av mannen min har blivit riktigt fin och behaglig att gå på men gräsmattan lever på lånad tid. Där ska det bli fler gångar, buskar och träd som ger höjd och stomme.

Som sagt, har jag bestämt mig för att sensommarfloret ska ha en mer varmare nyans. Har börjat plantera sensommarväxter i orange och rostrött som kan bli bra tillsammans med stäppsalvians blålila kulör och med huset. Därför ska rudbeckian Magnus med sitt rosa flor bort, alldeles för blek och gifter sig inte alls med huset. Istället kommer jag att plantera in ett gräs mot det havregula hållet. Bolltisteln finns också kvar men den var jag tvungen att klippa ner helt då den drabbades av mjöldagg. Den syns inte här men den kommer fint och i september får jag nog ett andra flor.
HÄR kan du se litet mer av bolltisteln. Den tar stor plats.

Här syns det ganska tydligt att den bleka Magnus inte gör sig så bra här i sensommarsolen. Så den ska flyttas till en ny rabatt (usch vad svårt det är att fota i sol, borde ha väntat till kvällen men som alltid har jag bråttom). Problemet är bara att den rabatten inte är grävd ännu. Stensättaren måste lägga klart gången först innan jag kan börja gräva och problemet är att stensättaren just nu är upptagen med att färdigställa uthustaket men snart så (jag är så glad att jag har en alldeles egen "handy man").

En riktigt fin helg önskar jag dig!

12 kommentarer:

  1. Så fina blommor i dina nya rabatt det tar tid att få det som man vill.Gräva ner och gräva upp är hösten och vårens melodi hos oss bloggare känns det som. Lycka till med dina förändringar. Här skall det nog också ske lite omplaceringar Har rosor som håller på att dö ut för det är för trångt för dom har bara inte lust just nu.
    Ha en skön helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har inte glömt att fråga men tydligen glömt att berättat för dig. Hon visste inte alls vad den hette hade kastat påsen med lappen.
    Men leta på nätet kanske du kan hitta den Hon hade köpt den i butik typ Blomsterlandet.
    Ha det gott kram Meta

    SvaraRadera
  3. Roligt att se ditt hus och entrén igen. Jag blir så glad av allt det röda och just nyansen är speciell. Rabatten och gången så fin. De terrakottafärgade knapparna hos 'Magnus' matchar, men jag fårstår hur du menar effekten skulle bli ännu större med helorangeröda blommor. Det kan ju också vara så att det bor en perfektionist i det där läckra huset : D
    Varm kram
    Anette

    SvaraRadera
  4. Ja, man ska nog ha en egen "handy-man" för stenläggningar och annat tungt! :) Jag tittar lite avundssjukt på dina fina rabatter och fina stenläggningar! Det är såååå himla fint och så smakfullt gjort! Så jättefint när rabatten liksom böljar fram och inte är helt rak i kanten! Så vackert!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Din entré är jättefin Merja och jag blir så glad av ditt fina hus. Jag tycker att din rabatt är så vacker som den är men vet ju precis hur det är när man får något för sig. Min sensommarfavorit förutom solhattarna är kärleksört. Har både Matrona och en rödbladig som jag nu glömt namnet på. Varma i färgen (inte den rödbladig dock) och snygga hela vintern.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Visst är det så, att rabatter aldrig blir färdiga! Och växter måste flyttas om, de blir för stora, eller en annan växt blir för stor och tränger ut den första...Jobb, jobb, jobb - men det är ju så man vill ha det!
    Din gång är såå fin, jag undrar bara hur du håller den så ogräs- och moss-fri?
    Roligt att du har börjat med en varmare färgskala på växterna, det har ju varit så "ute", fast jag har alltid gillat det!
    Det ska bli spännande att se fortsättningen på omvandlingen i din fina trädgård!
    Kram från mig!
    Monica

    SvaraRadera
  7. Vi har lagt duk under stenen som spärr mot rotogräset men ettåringarna tar jag direkt de visar sig.

    SvaraRadera
  8. Färdigt blir det ju aldrig! Och tur är ju det eftersom vi är så kreativa och ständigt kommer på nytt.
    Trevlig helg!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Hei! Jeg synes ditt inngangsparti er vakkert. Huset og hagen kler hverandre. God helg! Anne

    SvaraRadera
  10. Ser jätte fint ut hos dig! Så spännande det låter med nya gångar rabatter och träd:) Snyggt var det med den blommande Salvian när jag tittade på din stora Bolltistel.
    Trevlig helg önskar jag dig!

    SvaraRadera
  11. Tycker det ser bra och fint ut!!
    Gillar när det blir fullt i rabatten och är dålig på att dela växter.
    Kan hålla med om att Magnus inte gör sig riktigt bra där även fast den är så fin.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  12. Ser ju superfint ut! Det stora gräset vid entrén är "to die for" havregult gräs blir nog fint till det röda huset.
    Jag sådde en mörkare rudbeckia som heter Cherry Brandy. Bild på fröpåsen har du på inlägg 25 mars 2013
    om det kan vara något för dig. Magnus är annars en favorit tänk att jag tyckte den var rent ful för kanske 10 år sen.
    Cerise och rost... nu en favorit som sagt. Inte sämre än att man kan ändra sig!
    Kram Annika

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja