torsdag 4 september 2014

Cyclamen hederifolium - Höstcyklamen!

Cyclamen hederifolium, höstcyklamen en riktig favorit hos mig. En liten näpen cyklamen på ca 10-15 cm som trivs i halvskuggigt till skuggigt läge och kan blomma riktigt länge. Finns i vitt och i olika rosa nyanser. I min förra trädgård hade jag även Cyclamen coum, den vårblommande sorten. Den stod faktiskt väldigt soligt och verkade även trivas i sol för den spred sig villigt. Milda vintrar tittade den upp redan i januari/februari.

Kommer troget upp varje höst och förgyller tillvaron. Den här har jag köpt som krukodlad i år och hoppas på att den klarar första vintern. Jag tror nämligen att om den har det för blött om fötterna på vintern, kan ruttna.

Ett annat plus den har är bladen, vackra i sin enkelhet och där finns också olika variationer.

En knöl som jag verkligen rekommenderar! Så har du inte upptäckt cyklamen ännu så gör det!
Skulle tippa på att de fungerar upptill zon 3 kanske även 4 i ett bra läge men det är bara att prova.

14 kommentarer:

  1. Rysligt söt! Så fin ihop med revsugan.

    Men så fin din stäppsalvia fortfarande är. Grattis! Mina ser förfärliga ut och kom sig inte alls efter att jag klippte ner dem i år. Det beror nog iofs på att jag klippte dem alldeles för sent. Ville ju att det skulle vara fint när den kom, och den, och den och ja, sen bidde det lite sent. Ska inte göra om misstaget.

    Kram, kram
    Maria

    SvaraRadera
  2. Dom ä så söta!
    Blev så glad när min överlevt men skulle vilja ha fler.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Hejsan,
    Så roligt att hitta hit via din trevliga kommentar hos mig, tack tack!
    Så vacker cyklamen! Varför har jag ingen? TIllägger ett "än" =o))
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Cyklamen ser så exklusiv ut, att jag liksom inte kan tänka mig, att den skulle klara vår magra jord... Men den är onekligen bedårande! Ska titta efter en sådan, nästa gång jag är på plantskolan!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Glömt, jag har glömt, jag har glömt att det är sådana jag vill ha. Skulle kunna tänka mig att dom möjligen skulle trivas här där jorden inte är så djup. Helt bedårande är dom! Det är så kul med växter som kommer nu mot hösten också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Nu har jag i alla fall skrivit upp den på min önskelista. Den är ju fantastiskt söt, men känner ingen i byn som har den och det kan ju bero på att det är för tufft för den här. Tänker att den kanske skulle gilla lund med fukt och väldränerat i botten. Eller är jag fel ute...
    Snyggt ihop med revsugan, men jag tror att du kommer att få nog av den efter ett par säsonger. Man riktigt ser på den hur den gottar sig och är alldeles yr av glädje över allt detta utrymme att sprida sig på.
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som du har en perfekt plats till cyklamen, prova! Haha, ja du har alldeles rätt om revsugan men om den vill för mycket så blir jag bestämd!

      Radera
  7. Ja, cyklamen borde man ha, det tänker jag varje år, så söt! Ska hålla utkik i plantskolan.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Har försökt men de har nog inte fått rätt plats, en höst sen var de borta.De är så söta
    Men skam den som ger sig
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  9. Men så näpen och söt! Får läsa på om den kan trivas hos mig.

    Kram Annika

    SvaraRadera
  10. å söt! Har inte provat den ute i rabatt bara de man har inne på bordet. Kanske dags nu:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Cyklamen, då tänker jag på krukväxten som jag aldrig lyckas hålla liv i. Att det fanns för trädgården också visste jag inte. Så söt!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  12. Jättesöt! Jag har mina inomhus, de är riktiga färgklickar.

    /Jenny

    SvaraRadera
  13. Intressant, kanske vågar man prova!
    Jättesöt, har inte sneglat på den som krukväxt. Men sådär i rabatt skulle jag gilla den, jättefint!

    Trevlig helg! Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja