måndag 2 juni 2014

Besök hos Katarinas trädgård

Jag lovade ju att berätta litet om två trädgårdar jag besökte vid mitt senaste besök i Skåne. Det första stoppet blev hos Katarina, en riktig estet med en helt underbar trädgård i Lund. Att stiga in i Katarinas oas var som att kliva in i en egen liten värld full av böljande grönt med blommande uppstickare, otroligt vilsamt för ögat.

Bakom kloten ser ni en av de uppnosiga uppstickarna, en buskpion som jag tror retar Katarinas estetiska sinne litet grann...

lite gräll och vulgär men så vacker, blommorna var gigantiska! Det var också något jag konstaterade att allt såg så välmående ut. Det fanns ingen gräsmatta, inget ogräs bara vackra slingrande gångar i kullersten, träd, buskar, häckar och utvalda perenner. Jag blev helt tagen och skulle behöva göra ett nytt besök för att upptäcka allt.

Katarina är också väldigt flink med saxen, överallt fanns det klippta växter, som här buxbom men också liguster, spirea och inte att förglömma klot av myrten.
Jag hade kunnat visa hur många bilder som helst och skriva massor om denna oas men jag tycker du ska göra ett besök i trädgården genom att klicka runt på Katarinas blogg. 

Vad tar jag då med mig till min egen trädgård? Jo, hur viktigt det är med väggar, tak och gångar i en trädgård för att den ska kännas omslutande! Jag har ju en bit kvar innan jag kan kalla min trädgård för just trädgård!

Tack Katarina för att du öppnade dörren till din trädgård!

7 kommentarer:

  1. Så inspirerande och kul att få titta in i någons trädgård, speciellt när den är så välskött och vacker!
    Ja du, buskpionen är nästan på gränsen i sin vidlyftighet! Helt otroligt att en blomma vara så "mycket"! :)
    Härliga bilder!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Så roligt att se dina bilder från hennes fina trädgård, det var ett reportage från just den trädgården i en bilaga till Sydsvenskan i helgen!
    Pioner kan var lite på gränsen så där, precis som dahlior...
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Fniss, ja den där buskpionen lever farligt... Men än så länge klarar den sig. Tror jag.
    Tack själv för att du kom och hälsade på, trevligt trädgårdsprat tackar jag aldrig nej till!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Så vackert det är undrar hur folk orkar klippa så där jag är slut efter mina 4 klot. vackert och stilrent tur att det fanns den där pionen tycker jag. En trädgård blir aldrig färdig har jag lärt mig då lämnar man den.
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Liiiite avundsjuk är jag nog, men det är bara att gratulera till ett minnesvärt besök:=)
    Iren

    SvaraRadera
  6. Vilken fin trädgård. Så mycket jobb med allt klippande, en konstart!

    SvaraRadera
  7. Det är vackert att blanda olika former. Hostan framträder så fint framför de runda kloten och med de små hasselörtsbladen i frögrunden. Det är gjort med känsla och eftertanke. Hoppas jag också kommer dit så småningom, men det är tufft att sålla bort annat man också gillar för att uppnå det där lugnet.
    Förstår att det var ett härligt ställe att besöka.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja