torsdag 19 juni 2014

Entré och trädgårdens gäster!

Så har vi då kommit till mitten av året och så här ser min entré ut i juni. Är du intresserad av att se hur den förändras månad för månad, så finns bilder av den till höger längre ner.

En av de otaliga djur som stiger innanför grinden till min trädgård är snäckan, här krypandes på min hand. Den finns i rätt så stort antal men jag tycker inte den gör så jättemycket skada, så jag låter den vara. Visst finns det litet hål här och där på bladen men det kan jag leva med. Jag tycker den mest äter det som håller på att förmultna så jag plockar dem litet då och då och bär bort dem. Jag har aldrig ihjäl snäckan medvetet men det händer ibland att jag råkar trampa på dem.

Visst är den rätt fin ändå!

En riktigt fin midsommar önskar jag dig som tittar in här!

Merja

9 kommentarer:

  1. Som ett litet smycke ser den ut den lilla snigeln.
    Ha en trevlig Midsommar
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Du har så ren och fin entré. Snigeln gillar jag inte vi har för många här tycker jag. dessutom har vi fått in mödarsniglar usch och fy.
    Ska försöka fira midsommar med stång och grillning här på kolonin idag men regnet öser ner.
    Önskar dig en fin midsommar utan regn.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Som jag har sagt förut: Ni har en så inbjudande entré! Och vilken vacker dörr!
    Snäckor/sniglar gillar jag inte men de syns inte så mycket mer än om det har regnat.
    Mördarsniglar har vi, hittills, sluppit ifrån...
    En riktigt glad midsommar önskar jag dig!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Färgerna du visar är oslagbara på sommaren - falurött mot olika gröna nyanser och det lavendelbå/stäppsalviablå! Underbart!
    Vilken vacker entré!

    Har just varit och klippt dussintals med mördarsniglar på torpet! Inte kul att vi har fått dit dem! Vi har varit förskonade tills förra sommaren! Elände! Snäckorna har jag också med de gör nog inte lika mycket skada!

    En härlig och skön midsommar önskar jag dej!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Får lite dåligt samvete...........har nämligen inte varit sådär jättesnäll mot våra trädgårdssniglar i år !
    Vad det gäller din entre ser den verkligen välkomnande ut och de tre Klotkörsbären är bara sååå fina och ger en fantastisk höjd till rabatten.
    En riktigt skön sommar till dig Merja och tusen tack för alla goda råd och tips du bjudit på, det uppskattar jag VERKLIGEN :=)
    Mvh
    Iren

    SvaraRadera
  6. Visst är den söt lilla snigeln, men jag vill helst inte ha den på tomten. Det är som med maskrosorna ...den är fin och lyser som solen ...om den inte är på min tomt. Fast nu har jag båda på tomten och får försöka gilla läget;)
    Gillar din entré!
    Trevlig Midsommar!

    SvaraRadera
  7. Så fin din Salvia är! Jag är inte helt vän med snäckorna.. Tycker de äter en del som är på väg upp också tyvärr.
    Små fröplantor eller till exempel Salvia alldeles i början av säsongen. Så nu har jag ingen Salvia men en del snäckor....
    Glad så länge det inte är Mördarsniglar ändå.
    Må så gott!
    Annika

    SvaraRadera
  8. Javisst är de söta! Jag samlade flera dl skal och la som dekoration överst i en kruka som jag skulle ge till en moster en gång. Jag tyckte det var fint och originellt, men hon höll nästan på att få panik och kände sig lätt förolämpad för hon hade ändå fler sniglar än jag så hos henne var de inte alls populära. Snacka om att göra bort sig. Mina skal var förstås tomma men ändå.
    Nu beskämpar jag de spanska rackarna och i och med det har även trädgårdssnäckan minskat i antal.
    Och så har jag kommit på vad det är som gör ert hus så läckert. Har ju tittat in massor av gånger hos dig och funderat över huset... nu såg jag det... det är ju de röda fönsterfodren!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja