torsdag 26 juni 2014

Rabatt i förändring!

Nu måste jag göra en uppdatering av min första rabatt som kom till under 2012. Jag skrev om den i januari och vill du se bilderna från inlägget så klicka HÄR. Ursprungligen fanns här bara gräs, en tunn ligusterhäck och ett trästaket. Staketet tog vi bort och ligustern kapades till en knapp höjd av 10 cm.

Försommaren 2013 började perennerna att växa till sig och ligustern gjorde sitt bästa att komma igen. Tyvärr så dog den rödbladiga häggen pga de frostskador den hade fått hos leverantören i Holland.

Våren 2014 och här kan du se vilken skillnad det är på ligusterhäcken, nu har den verkligen satt fart...

och börjar bli riktigt tät och fin. Jag har handklippt hela vår ligusterhäck 2-3 gånger om året men nu så har vi investerat i en elektrisk häcktrimmer och mannen min får från och med i år ta över klippandet...

för många meter har vi runt vår trädgård och det brukar kännas i handlederna.

Tillbaka till rabatten, som också den tar sig fint...


fast inte överallt. Nio stycken plantor av tremastarblomman, den cerisefärgade i bild har jag grävt upp och gett bort till mina grannar. Det är alldeles för torrt i rabatten för dem och jag vill inte dutta med mina växter. Sen till vänster om alunroten ser du plantor av stäppsalvia som hamnat i skugga och den är nu flyttad.

Så här ser det ut idag. Det kommer att bli bra när de flyttade stäppsalviorna, till vänster om trädstammen, tar sig och börjar att blomma. I framtiden kommer rabatten att ligga mer i skugga och då är det dags att flytta solälskarna men det är ju det som är roligt med trädgård. Att just förändra och tänka om för att ge växter den bästa platsen och se dem frodas.

11 kommentarer:

  1. Oj, vad det växer i din rabatt! Och så snygga färgkombinationer du får ihop!
    Det var nog klokt att investera i en elektrisk häcksax, för den häcken växer ju verkligen!
    Svar på din fråga: Jag frågade granne varför hon skulle flytta planket och hon svarade: "Det KÄNNS bättre."
    Sen frågar man inte mer...

    SvaraRadera
  2. Ser fint ut och så prydligt och "vuxet" på nåt sätt med ligusterhäcken. Kanske jag också skulle få in nån häck nånstans...
    Inspirerande.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Vilken jättefin rabatt det blev och så fint stäppsalvian lyser mot det andra. Jag gillar verkligen rabatter som inte är raka utan har lite mjukare form, som här! Jättessnyggt och inspirerande!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Så fint! Visst är det fantastiskt hur snabbt det faktiskt går.

    Dina stäppsalvior är ju hur fina som helst. Underbara! Mina Caradonna ville sig inte alls i år liksom hos många andra har jag förstått.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  5. Så fint det blir. Allt växer så det knakar i år. Det är tur att jag inte har hittat en enda snigel hos mig än men det är väl en tidsfråga innan de hittar in även där. Grannarna har en del, dock inte så mycket.Grus är bra att ha runt tomten och inne mellan mina odlingslådor. de är lite lata och väljer det som är lätt åtkomligt.Det är vasst att gå på.ajaj på lilla magen.
    Önskar dig en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Oj så fint det blev! Jag blir lika fascinerad varje gång när jag ser bilder på före och efter. Det går alltid så mycket fortare än vad man först tror! Det ger mig inspiration till att våga förändra!
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  7. Det är roligt att göra nya rabatter och när man har gjort dem kan man förändra, flytta och göra om! Den stora tjusningen att ha en trädgård för hur himla kul vore det att vara 100% nöjd och inte ha nåt att göra? ;)

    Ha en skön söndag!

    //Veronica

    SvaraRadera
  8. Så fint det blir! Fina Salvia och häcken. Jag är stormförtjust i en liten modell av häcksax det är ju hur kul som helst att formklippa lite.

    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Så fint det har tagit sig!
    Stäppsalviorna är jättefina, vilken vacker färg. Jag har bara några få men ser nu att jag nog ska köpa fler. Vad heter den sorten du har?
    Vi har också skaffat en elektrisk häcktrimmer. Det går ju så mycket snabbare och lättare med den. Ska försöka hinna klippa min måbärshäck i morgon.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den vanliga Ostfriesland. Merja

      Radera
  10. Så fin den blir!! det har vuxit bra och Ligusterhäcken ser jätte fin ut!!
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja