lördag 8 augusti 2015

Sensommar!

När går man över från högsommar till sensommar? Finns det någon allmän brytpunkt? Jag har ingen aning men för mig börjar sensommaren när solbruden i min trädgård börjar visa färg. Här är det Helenium 'Salsa" som har slagit ut. Väldigt brunröd i år om jag jämför med förra årets...

kulör, då den såg ut så här. Jag får väl se om den förändras när den verkligen är i full blom.

När sensommaren infaller så kommer jag alltid in i en andra andning vad gäller trädgård, då blir det full kraft igen både med jobb och tankeverksamhet. Jag har länge gått och sneglat på revsugan jag planterade förra året och varit missnöjd.

Ingen människa blir ju glad av att se en revsuga som ser ut som den här. Jag hade ju tänkt att den skulle vara en fin marktäckare på ett begränsat utrymme, det är bara så att i den rabatten blir det väldigt torrt där solens strålar ligger på...

och där fukten ligger kvar ser revsugan ut så här. Nu har jag rivit upp alla plantor, de flesta åkte i komposten men jag tog hand om några som jag har krukat. De får leva krukliv i fortsättningen eftersom jag inte har någon annan plats till dem.

När jag väl är igång och river och rensar, så åker häcksaxen fram och nu var det lavendeln 'Munstead' tur att få sig en frisering.

När blommorna börjar se tråkiga ut, så är det dags...

klipp, klipp och den får en böljande form och ibland, beroende på hur sommaren fortsätter och hur hösten blir, kan den faktiskt hinna att blomma igen men då mer sparsamt.

Hur var det nu med tankeverksamheten som också hade satt igång? Jo, nu handlar det om näring i trädgården, fast det får jag nog ta i nästa omgång. För det är väl ingen människa som orkar med fler bilder och textmassa än det här. Så jag avslutar med en bild av min hortensia som jag tycker är som finast innan den riktigt har slagit ut.

 Ha en riktigt fin helg därute!

10 kommentarer:

  1. Solbruden är helt otroligt med sin mättade färg! Tänk, vilken skillnad mot förra året, när det var betydligt torrare! Ja, vi kan väl konstatera att växtligheten mått otroligt bra denna sommar med allt regnande!
    Härligt att kunna klippa ner lavendeln...! Nej, jag är nog för egoistisk där, vill bara fortsätta att se dem blomma och näns liksom inte! :)
    Otroligt vacker hortensia!
    Ha en fin helg!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Solbruden är nästan finare i år, tycker jag! Vilken färg!
    Revsuga har jag också, och den växer också för torrt - det gör det mesta i vår sandjord...
    Nu är jag spänd på vad du ska berätta om sensommar (=augusti?) -gödning av trädgården.
    Lite soldis och ganska kvavt här idag.
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Vilken skillnad på solbruden, vad beror det på? Det blir ju inte direkt lättare om man vill komponera rabatter, suck...
    Sensommar? Nja, jag tror jag nöjer mig med att kalla det sommar :)
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Ja brytpunkten du, har ingen aning. Nu känns det i alla fall som lite sensommar ... Kommer att dröja innan jag säger höst, ha ha. Sista bilden är underbar! Revsugan är jättefin tycker jag, har köpt den ibland som höstfägring, i det sortimentet.

    SvaraRadera
  5. Tycker årets Solbrud har finare färg.
    Lavendeln blommade över mycket snabbt i år, brukar klippa min betydligt senare men man kanske ska testa att klippa nu.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  6. Tack, rudbeckia, var det nog jag for efter men hade det där med hatt där bak i huvudet. Nu har jag fått det utrett, det känns skönt.
    Dina rudbeckior är väldigt fina i färgen och den jag har är nog en Magnus. Men jag hade en vit, men vart den har tagit vägen har jag ingen aning om. Fröäkta, ja, man borde ha passat på att fråga Magnus B Nilsson som tog fram den vad han hade trott.....han gick ju bort för några år sedan, denna krutfarbror.
    Det är väl så att kanske att man tar in sorter som man inte ens vet om dom är härdiga här för marknaden skriker efter nytt hela tiden och då går det kommersiella före. Skulle kunna tänka mig att det är så. Se bara på alla palmer och annat som finns i handelsträdgårdarna nu, inte så kul att vinterförvara alla dom växterna och många tror kanske att dom går att ha här hemma ute......nu bara jag pladdrar.
    Revsuga har jag aldrig förstått mig på. Min erfarenhet är att den trivs där jag inte velat ha den och vice versa.
    Facebook har jag gått ur, det var absolut ingenting för mig. Jag har ett Instagramkonto men har inte börjat instagramma, jag vet inte, jag är nog som du, jag gillar bloggar. Det är lite lugnare tempo här. Jag var faktiskt inne på Instagram i morse och det blev lite som med Fb, jag var överallt till slut och hittade människor som jag vet om men absolut inte har någon kontakt med.......nej, jag bloggar nog också bara vidare!
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Min tankeverksamhet brukar också komma igång så här i sensommaren, kanske beror det på att jag då ser vad som funkar och inte funkar i trädgården och nya idéer sätter fart för nästa års säsong - samtidigt som jag också tycker att det är skönt att trappa ner lite - att inte allt snurrar kring trädgården utan det finns tid till annat...

    Kram från mig,
    Cathrine

    SvaraRadera
  8. Så läcker hortensiablomma och frodig lavendel. Jag tycker de är snygga så länge fröställningarna också skiftar lite i blott, så för mig hade de fått vara kvar.
    Revsugor har jag en hel del erfarenhet. Både sol och väldränerat blir för mycket, men antingen eller brukar gå bra.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. Känner igen det där med Revsugan. Hade en i kruka som var jättefin men vuxit sig lite för stor. Grävde ner den och såg framför mig hur fint det skulle bli i rabatten. Det såg ut precis som hos dig. Nu är den ett minne blott.
    Vilken vacker Hortensia!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  10. Nej, nej, snälla, inte förvirrade du mig mer än jag är virrig av mig själv! Det var namnet rudbeckia jag for efter och det där med solhatt har jag aldrig riktigt köpt! Jag är med på noterna, men jag tror att jag kanske förvirrade dig! Men rart av dig att nämna det i alla fall. Jag tycker om namnet rudbeckia mer än solhatt och för mig är dom alla rudbeckior! Man har väl för inte gått på Sigrid Rudebäcks skola en gång för sådär hundra år sedan! Och då sitter ett namn som rudbeckia mycket bättre!
    Hej svejs, och tack!
    Agneta

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja