måndag 31 mars 2014

Väggar i trädgården!

Vill först börja med en bild på luktviolen som poppar upp i min trädgård, precis överallt - i gräsmattan, rabatterna under buskar och träd, nästan litet ogräsvarning. Fast den är förlåten, i min trädgård får den än så länge husera fritt.

Nu var det inte luktvioler det här inlägget skulle handla om, utan att resa väggar och som började med grävning längs stödmuren mot ån. Väggen ska bli en bokvägg!

I den här trädgården har jag bestämt mig för att börja med väggar, tak och gångar (jaja, jag har fuskat litet med rabatter också). Häckplantor av bok hämtades hem i helgen och planteringen är påbörjad.

Tidigare stod här ett grönt staket av typen Gunnebo, hur fult som helst. Fast jag kan väl tycka att just nu är inte häcken så mycket vackrare den heller.

Pinniga ben med brunt gammalt bladverk, glest och bart. Här gäller dock tålamod och väntan. Om några år har nog häcken vuxit till sig och blivit litet tät. Nu får jag se fram emot det gröna fina bladverket och bara det kommer nog att göra stor skillnad. Hälften är planterad och andra hälften ska stå framför trädäcket men det får vänta till nästa helg!

Önskar dig en riktigt fin dag!

7 kommentarer:

  1. Ja, det blir ju betydligt snyggare med en grön vägg i form av boke, än ett grönt gunnebostängsel! Så nära huset ån rinner! Och vilken fin, mullig jord ni verkar ha!
    Ha en fortsatt fin vår, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Vilda doftvioler har jag också på torpet, och jag välkomnar dem! De dyker upp lite här och där och det doftar viol i hela trädgården, när det är lite varmare vill säja. Just nu är det svinkallt och jag väntar på mera värme!!!

    Det blir jättefint med din bokhäck! Ja, det gäller att ha lite tålamod med häckar, det kan jag tro!
    Fortsatt lycka till med planteringen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Bokhäck är min absoluta favorit. Visst ser det lite eländigt ut när det är nyplanterat men precis som du skriver så blir det direkt mycket bättre så fort den slår ut.

    Gillar din inspirationsbild jättemycket och din variant kommer att bli hur fint som helst.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  4. Men jag tycker dina bokplantor ser ganska rejäla ut så där kommer att bli häckkänsla direkt. Jag gillar också bok. Utom möjligen en vecka i maj när den tappar alla bladen som blåser omkring i trädgården. Och vi har fri insyn. Men de andra 51 veckorna gillar jag den!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Även om det ser brunt ut nu kommer det säkert att bli jättefnt.

    SvaraRadera
  6. Hej Merja! Så här svarade jag på din fråga om snötörel:
    Jag brukar ha mina snötörlar i sol på sommaren. Men förra sommaren hade jag en i skugga och det gick bra det med. Jag vattnar mycket, och ger lite näring, de brukar sköta sig bra. På vintern vattnar jag pyttelitet, de står svalt och ljust.
    Lycka till om du testar igen!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Bokhäck är min favorit. Fin hela året om och löven prasslar så härligt i vinden,

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja