söndag 3 maj 2015

I kvällsljusets sken!

Tulpan Purissima
Äntligen så kom då det fina vädret även till Blekinge! Söndagen har badat i sol, vilket inte övriga helgdagar har gjort. Regnigt och kallt har vi haft och till råga på allt, har sambon och jag varit däckade av illsinnade magbaciller som följt med oss från Gotland.

 Lagom till dagens solsken tillfrisknade vi och jag passade på att ta en kvällsrunda med kameran. Undrar om inte den här tulpanen är som finast när den slår ihop sina blomblad och visar undersidan. Utslagna är de litet för gula för min smak.

Narcissen 'Thalia' är däremot vacker mest hela tiden och så nära rent vit man kan tänka sig.

Dessa narcisser faller också i god jord hos mig 'Sempre Avanti' som först har en trumpet i orange för att sakta men säkert bli allt mer milt gul.

Tills sist en bild av den söta harsyran. Den verkar trivas här hos mig och har börjat sprida sig.

12 kommentarer:

  1. Läckra lökar särskilt Tulpan Purissima. Kul att harsyran trivs. Skulle jag också vilja prova här i lunden. Kanske hittar nån planta i Tyrolen nästa helg. Trevligt om ni har möjligthet att komma!
    Ha det så fint
    Anette

    SvaraRadera
  2. Härlig tid nu, med tulpaner och narcisser och allt annat fint som hör maj till, bara att njuta i fulla drag!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Underbara tulpaner och narcisser! Bara att njuta nu!
    Otur med magsjukan! Hoppas att ni tillfrisknat nu när solen kom.
    Önskar dej en fin majvecka!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Den vita tulpanen satte jag i krukor för jag ville ha den kvar tycker så mycket om den. Harsyran den växer under min trapp upp till huset. Konstiga ställen de väljer när de får välja själv.
    Önskar dig en bättre vecka nu då
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Underbart är det nu - så vackra narcisser och tulpaner du har! Tog själv en kvällsrunda med kameran och jag kan se att vi har fångat nästan samma sak :)

    En fortsatt fin kväll till dig och hoppas att du mår bättre.
    Kramar Cathrine

    SvaraRadera
  6. Så fina bilder! Lilla harsyran väcker barndomsminnen hos mig.
    Önskar dig en fin kommande vecka utan baciller!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Hei! Kveldslyset om våren er rett og slett magisk. Blir forelsket av dette lyset. Det gløder.Nydelige bilder. Nå er det rett før 'Thalia' blomstrer her.
    Ha det så godt! Anne

    SvaraRadera
  8. I helgen tänkte jag på harsyran, så mycket det finns av den i naturen i år. Den vill jag också ha in här för det var en av de första blommor jag lärde mig namnet på som liten. Den var då förknippad med en söt hare ätandes harsyra. Jag åt också minns jag, nyttigt sa mamma. MEN nej, då vill jag inte ha in fler av dessa harar..... kom jag på just nu.
    Ha en bra vecka!
    Luna

    SvaraRadera
  9. Bra namn på den helvita tulpanen, Purissima! Pingstliljor tycker jag mycket om, men har för närvarande bara en (1!) i trädgården. Måste komma ihåg att köpa lökar till hösten...nu har jag antecknat namnen på dina, som jag gillar, så får vi hoppas!
    Ha en fin vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Det är så fint med lökväxter! Tulpanerna är jättefint och narcisser tycker jag alltid om av bara farten!
    Hoppas ni är bättre i magarna, den gotländska magsjukan är eländig (jag bara hittar på, har aldrig hört att det skall finns nån sån).
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Gotländska baciller ska man passa sig för, hoppas ni är friska nu. Jättefina blommor, längtar efter tulpaner i mina rabatter.

    SvaraRadera
  12. Inte sett en enda pingstlilja än... : )

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja