måndag 18 maj 2015

Tulpaner igen!

Men hallå, vad har hänt här? Var kommer du ifrån? Jag beställer inte röda eller gula tulpaner och definitivt inte gul/röda! Vi kan väl säga så här, för att uttrycka det milt - den färgskalan på tulpaner finns inte ens på världskartan. Nu poppar det upp flera exemplar i den nya rabatten som kom till förra året.

 Jag letar febrilt i mina anteckningar, bland mina sparade etiketter och bland mina beställningar/fakturor i fjol men ingenstans hittar jag att jag skulle ha beställt tulpaner eller än mindre ha satt lök av tulpan under pagodkornellen. Jag vet att jag funderade på att beställa 'Lady Jane'.

Kan det vara så att den första ägaren satt lök av den och den har bidat sin tid under gräsmattan i alla dessa år och kikar nu upp när gräsmattan är väck? Eller är det bara så att jag glömt och fått fel!

5 kommentarer:

  1. Här känner jag igen mej, jag har också mängder med gula och röda tulpaner i min trädgård, som jag inte har valt!
    Det gäller att ändra på sammanhangen tydligen och att vara lit PÅ när den tiden är, för lökköp i slutet av sommaren!
    Jag har övervägande gula, gul/röda tulpaner! Men, men, visst lyser de upp i majgrönskan! Mina favoriter är nog ljust rosa, samt nästan svarta!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Det är säkert så att den förre ägaren har satt den, ser nästan ut som en gammal sort. Vacker isig är den men kanske inte hos dig just nu.
    Ha det så gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Hur som helst så passar de till färgen på ditt hus :-)
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Förstår att den färgen/kombon inte finns på din världskarta :) men lite roligt är det ju ändå när de poppar upp så där. Jag hade samma sak i min trädgård. Tredje sommaren vi bodde där kom det upp 5 st rosa/cerise tulpaner i en perfekt liten grupp som jag definitivt inte planterat och som inte heller hade funnits där de första tre åren. De kom tillbaka förra sommaren och då hade de utökats till sex men i år har jag inte sett röken av dem! De lever verkligen sitt helt egna liv! Lite överraskningar i trädgården förgyller ändå vardagen!

    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  5. Hmmm, var det inte någonting annat i din trädgård, som kom upp härom året, när ni tog bort lite gräsmatta? Jag har ett svagt minne av det...
    Hur som helst, så tycker jag att de gulröda tulpanerna är ganska läckra och du gillar ju orange!
    Kram, Monica

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja