onsdag 14 maj 2014

Nu är det krig och giveaway!

Efter en morgonpromenad i trädgården, konstaterar jag att jag måste förklara krig!

Flera av mina växter har blivit snigelmat, här är det stäppsalvian som nästan blivit uppäten...

hortensian kämpar för att behålla sina blad och de 

små skotten av rudbeckian är snart ett minne blott om jag inte gör något, plus många flera växter är hårt åtgångna.

Här är en trött men mätt spansk skogssnigel. Så ikväll efter mörkrets inbrott utrustar jag mig med ficklampa och sax och ger mig ut på snigeljakt. Ett klipp bakom huvudet och de far till andra jaktmarker.

 Nu kan jag ju inte lämna er med en snigel på ögat utan istället tänkte jag höra om det är någon som vill ha litet lök. 10 st lök av tulpanen Oviedo (ovan) bortskänkes...

 och tre stycken av den mörka klockliljan (ovan). Bor du i Karlskrona med omnejd eller har vägarna förbi, så får du gärna hämta litet lök hos mig.

6 kommentarer:

  1. Hoppas du vinner mot sniglarna, det kan inte vara kul att fajtas med såna. Den där ser ju väldigt mätt och välmående ut. Lyckliga de närboende som får lökar!

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du, för att jag slipper en snigel på ögat (!), sniglar är bland det äckligaste jag vet! Jag beundrar verkligen dig, som vågar klippa huvudet av dem! Här får maken gå ut med en plastpåse och se häller vi salt i den... Lyckligtvis har vi inga mördarsniglar, men de där panterfläckiga är också läskiga...
    Synd att man inte bor lite närmre Karlskrona!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Nej men Monica, inte salt. Du måste vara human mot levande väsen. Ut med saxen bara och klipp klipp, en vass sax och det går fort och skonsamt. Pantersnigeln låter jag vara, de markerar sina revir och håller den spanska skogssnigeln i schack både att markera revir och ibland även äta upp dem! Så snälla Monica inte salt!!

    SvaraRadera
  4. Lycka till. Jag kämpar med dig! Senaste dagarnas regn har lockat fram en och annan (läs: mååånga) sniglar. Min sekatör, som enbart används till att klippa sniglar med, har verkligen fått jobba hårt. Blä för sniglarna! Hurra för sol!
    Så trevligt med lökarna. Någon kommer bli glad!

    Nu kämpar vi på. Mot sniglarna!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  5. Tack och lov har vi inga sniglar här i alla fall inte den sortens sniglar.Våra år svarta skogssniglar och så den lilla fulingen med hus på ryggen.
    Lycka till med din jakt, det krävs envishet.
    Den där klockliljan är jag sugen på men jag har lite för långt att hämta hos dig.
    Önskar dig en fin dag med mindre sniglar i morgon
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Har de avskyvärda marodörerna börjat käka redan! Det är väl enda gången jag kan känna mej riktigt hatisk mot ett djur - det är mördarsniglarna! Vidriga! Jag klipper dem direkt! Så jättetrist att det redan hunnit äta upp dina fina växter! Detta är då verkligen en jätteproblem!
    Jag fick dem till torpet för två år sen när hela den sommaren regnade bort - då kom de till torpet också och jag har redan klippt ett par stycken, men vid huset jag hyrde - där kryllade det av sniglar! Hemskt!!!
    Hoppas att du har hunnit dem på spåren!
    Så generöst att ge bort fina lökar! Jag hade gärna varit aspirant om jag bott lite närmare!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja