tisdag 27 maj 2014

Åbergs trädgård!

I lördags tog mannen min och jag en skånetripp och styrde kosan mot Åbergs handelsträdgård i Öja utanför Ystad. Herregud så stort det har blivit. Jag kommer inte riktigt ihåg när vi var där senast men tror det var 2005.

Inte ett endast foto tog vi där. Jag glömde helt av mig i detta hav av växter. Jag fick verkligen vara ståndaktig och inte köpa på mig en massa växter men några inköp blev det. Ovan ser ni bladen av en Hybridfjällsippa som hamnade i korgen...

och även Iris sibirica 'Caesars Brothers' stoppades ner. Strandirisen (förutom våririsen) är den enda iris som planteras i min trädgård. Just för att den är elegant och gracil samt att bladverket påminner om gräs och står fint när den är överblommad.

Tre olika sorters plocksallad köpte jag också. De hamnade i en stor lerkruka på utebordet, nära till hands när det vankas middag.
 Jag fattar inte att jag lyckades hålla mig till dessa få inköp men ibland så förvånar jag mig själv!

Den största behållningen av hela resan var dock något helt annat. Vi besökte två trädgårdsbloggande vänner, nämligen Katarina i Lund med bloggen Katarinas trädgård och Maria i S Sandby med bloggen Almbacken, vilka trädgårdar dessa tjejer har men mer om deras trädgårdar blir det nästa gång!

4 kommentarer:

  1. Haha, det måste vara precis sådana irisar, som jag har! jag visste inte artnamnet, eftersom jag fått dem av en av döttrarna, som fått dem av en kollega... tack för det, nu kan jag skriva in rätt namn i min trädgårdspärm!
    Vilka fina trädgårdsbloggare ni också besökte, jag kollade lite i deras bloggar. Ska bli kul att se det i din blogg!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Det låter som det blev en minnesvärd tripp!!
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Härlig resa och det är ju alltid så kul att träffa bloggisar. Duktig du var som inte hade bilen full med växter, sån risk finns det för mig.
    Ha nu en fin morgondag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Det var förstås en kalasdag! Ska bli kul att se mer från resan så småningom.

    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja