onsdag 7 maj 2014

Narcisser!

Innan narcissäsongen är över var jag bara tvungen att göra ett litet inlägg om mina få narcisser. Den här har poppat upp i år bland mina Thalior och står där som ett utropstecken, helt okänd för mig.

Det här är 'Manly' som jag satte i höstas. Jag brukar föredra de enkelblommande men gjorde ett undantag och beställde hem denna. Tycker den påminner litet om sorbé. Den är stor och stadig i stjälken, har stått jättelänge och får tummen upp av mig.

Det här är också en som bara har poppat upp. Förra året dök den upp ensam och i år är de två. Den får gärna föröka sig.

Favoriten är nog ändå Thalian och var jag tvungen att välja mellan tulpaner och narcisser, så tror jag faktiskt att jag skulle välja narcisser men som tur är behöver jag ju faktiskt inte välja.

13 kommentarer:

  1. Jag håller med dej - Thalian är en favorit här också! Såna lökar får det bli till hösten, det är ett som är säkert! Narcisser är verkligen de allra finaste!
    Här regnet vräkt ner i timmar....!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Synd att behöva välja! Det man dock säkert vet är att tulpanerna är godis för rådjur. Men om jag skulle välja så skulle jag välja tulpaner.....

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Fast tulpaner är också vackra, så ???

    SvaraRadera
  4. Skulle nog inte välja narcisser i första hand. de första är nog gamla sorter, har fått någon liknande den översta av en granne och den var gammal.Tror att det finns dubbla att köpa nu med. det skall vara lite av varje i rabatten på våren som kommer lite olika tider.
    Önskar dig en fin torsdag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Visst är det roligt när det "poppar" upp nya blommor, som man inte visste att man hade! Jag föredrar definitivt narcisser framför tulpaner, mest för att dom kommer tillbaka troget varje år, medan tulpanerna bara blir färre och klenare! Till hösten MÅSTE jag skaffa Thalia, nu har jag sett den i så många bloggar och den är ju så fin!
    Ha en bra dag, här drar det ihop sig till regn...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Hei Thalia er utrolig vakker. De ser til å komme fint i år. Men jeg tror 'Actaea' er favoritten. Nydelige bilder. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  7. Den där gulgröna på första bilden mycket söt!!
    Thallia är nog favorit här med, fyller på varje höst nu mera.
    Kan ångra att jag inte började tidigare med narcisser och scilla.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  8. Nej, det är ju en himla tur att man inte behöver välja. Thalian min favorit också.
    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Stiliga allihop, jag är väldigt svag för Thalia. Men, tyvärr är kärleken inte besvarad; narcisser trivs inte alls här. Men det gör kungsängsliljorna, hurra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Fin, fina. Jag föll lite extra för 'Manly' eftersom jag är mycket svag för blekt gula blommor. Förtjusande Thalia har jag gott om och är jag mycket glad att den trivs hos mig.

    Så kul att det dyker upp fina blommor hos dig när du gräver undan lite gräs. Någon har gjort fint där för länge sedan och nu får det fart igen. Underbart.

    Jag har hört rykten (från Katarina) att du är på väg söderut snart. Du är varmt välkommen att hälsa på!!! Vi bor inte alls långt ifrån varandra, Katarina och jag.

    Ha en riktigt fin fredag!
    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  11. Narcisser är fina! Du verkar ha fint i övrigt också, hit återkommer jag!

    /Jenny

    SvaraRadera
  12. Hej
    De dubbla är så fina och dessutom blommar de så mycket längre.
    Här är nästan alla narcisserna över.
    Allt gott och trevlig helg
    Annika

    SvaraRadera
  13. Hej och tack för dina fina ord hos mig! Roligt att du hittade hem till mig. Välkommen!
    Thalian är också en favorit hos mig. Manly var ju riktigt söt, brukar också mest falla för enkelblommande men dubbla kan också slinka med om färgen känns rätt. I min trädgård har jag också växter som ploppar upp efter flera år i träda. Förra året dök det upp 5 rosa tulpaner i grupp som inte hade visat sig på de tre sommrarna som vi har haft huset. Så visst är det spännande med trädgård!
    En fin helg önskar jag dig,
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja