fredag 23 maj 2014

Sibirisk pion från Åbo botaniska!

Jag tänkte dela en liten historia med er. 2003 besökte jag Åbo botaniska och köpte mig en "yttepytteliten" pion, en sibirisk pion (Paeonia anomala). Det var en fröplanta och inte större än 5-6 cm hög. Eftersom det var en fröplanta så är man ju inte riktigt säker på hur pionen blir...

och det där kan jag ju tycka är litet spännande, ungefär som att hoppas på högsta vinsten på Triss. Plantan fick följa med hem och blev planterad. Jag borde inte ha planterat den utan låtit den stå på tillväxt i krukan men jag är rätt hård mot mina plantor. Här duttas inte utan det är hårda skolan direkt.

Åren gick och jag kom in i en fas i livet då trädgården fick lida och jag kunde inte hitta den lilla plantan och konstaterade att den hade dött.


2010 när vi skulle flytta från vårt hus fick jag av en händelse se något pionliknande i ogräset. Nej men den liknar ju den sibiriska pionen tänkte jag. Tog spaden och grävde upp plantan som då kanske bara var runt 15 cm hög och planterade den i en kruka. Senare samma år fick den flytta in i trädgården hos min syster och där växte den till sig.  2012 fick den komma hem igen och förra året, 10 år efter inköpet förärade den mig med att blomma med en blomma, för första gången!!

 I år har det blivit tre blommor. Ja, vad säger man, överlevnadsviljan var det inget fel på, riktig finsk sisu kanske, eller rättare sagt sibirisk och riktigt fin i sin enkelhet!

7 kommentarer:

  1. Så roligt, och vilken tur att du såg den i ogräset, det gäller att ha ögon för det vackra när man rotar i ogräset.Vilket du har. Det ger en extra stor glädje när man hittar nåt som man tror är dött.Nu har den nog en hedersplats hos dig.
    Önskar dig en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. En riktig solskenshistoria med ett lyckligt slut! Sibirisk pion, är det en slags trädpion? Den ser ut så på bladen, tycker jag...
    Sen får jag önska dig lycka till på Åbergs i helgen, hoppas att du visar vilka fynd du gjorde?
    Ha en riktigt skön helg!
    Kram från mig!
    Monica

    SvaraRadera
  3. Vilken rörande historia om denna raritet! Den är verkligen ursöt i sin enkelhet och den intensiva färgen!
    Vilken tur att du ändå hittade den lilla i gräset och här är alltså belöningen! Härligt!
    Ha en soligt skön helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Tålamod får man då ha i stora mått, desto en roligare när det äntligen händer nåt. Extra kul med en planta som har en historia. En riktig solskenshistoria.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Vilket tålamod, men den är ju jättefin och värd att vänta på. Kanske fler blommor nästa år!

    /Jenny

    SvaraRadera
  6. Det var mig en tålig rackare. Haha...ibland behöver man glömma bort dom ett tag.
    Kul historia!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Sån tur att du hittade den innan du flyttade. Det var många turer innan den tackade med blomning! Så fin!
    Gullig katt du har!

    Kram Agneta

    SvaraRadera

Om du ställer en fråga i kommentarsfältet, så svarar jag dig här, under din fråga./Merja